Hogyan dolgozzunk kánikulában

2016.08.29.

Hogyan dolgozzunk kánikulában

Az elkövetkező időszakban többször számíthatunk forró időre. Ez jól jön nyaraláskor, de szörnyű lehet azoknak, akik ilyenkor is dolgoznak. Az irodai munka közben is fontos odafigyelni magunkra, de fizikai munka, és megterhelés esetén fokozottan kell figyelni szervezetünk védelmre. A Profession állásportál összeszedte a legfontosabb szabályokat a témában.




1. Legyünk résen

A magas hőmérséklet hatására nő szervezetünk terhelése és ezzel párhuzamosan csökken a koncentrációképességünk. Az, hogy mennyire visel meg minket az idő, nagyban függ az életkortól, a testsúlytól, a fizikai erőnléttől és az egészségi állapotunktól, de az is számít, hogy hogyan táplálkozunk, illetve szedünk-e gyógyszereket. Minél kevésbé tudunk összpontosítani, az annál károsabb a munkánkra nézve, bizonyos esetekben komoly anyagi károkat, vagy balesetet is okozhat az óvatlanságunk. Éppen ezért fontos, hogy észrevegyük, ha már nem tudunk megfelelően koncentrálni.


2. Igyunk sok vizet

15-20 percenként igyunk egy pohár hideg vizet, még akkor is, ha nem vagyunk szomjasak. Az alkoholt és a koffeint viszont kerüljük, mert csökkentik a szervezet folyadékmegtartó képességét. A munkavédelmi törvény részletesen leírja, hogy hőség idején mi jár a dolgozóknak, ilyen például a legalább 14-16 fokos hőmérsékletű víz biztosítása.


3. Szakítsuk meg gyakrabban a munkát

A rövidebb munkaperiódusok és hosszabb munkaközi szünetek nem csak a dolgozónak, hanem a hatékonyságnak is jót tesznek ilyenkor. Ha a szabadban dolgozunk, sokat segít a munkaterület árnyékolása, a szünetet pedig mindenképp árnyékban, lehetőleg hűvös környezetben, ülve kell töltenünk.


4. Válasszuk meg okosan az öltözékünket

Ha a munkavégzés jellege megengedi, viseljünk könnyű és világos színű ruhát. A napon mindenképp védjük a fejünket a napszúrástól. Az ideális munkaruha szellőzik, kellően laza, visszaveri a napfényt és teljesen takarja a testünket, így megvéd minket a leégéstől. Szükség esetén a munkáltató a szigorú előírásokat is felülvizsgálhatja ilyen esetben, a különböző védőeszközök nagy többletterhelést is jelenthetnek, miközben egyes munkafázisokban elhagyhatóak. Ilyenkor indokolt a foglalkozás-egészségügyi szolgálat orvosának és a munkavédelmi szakértőnek is a véleményét kikérni.


5. Osszuk be tudatosan a napunkat

Amennyiben lehetőségünk van rá, érdemes a napon végzendő munkákat kora reggelre és késő délutánra ütemezni, míg az árnyékban is elvégezhető feladatokat délelőtt 11 és délután 15 óra közé beilleszteni.


6. Vigyázzunk a légkondival

Ugyanúgy, mint az egész napos irodai munkavégzésnél, az esetleges pihenőknél is figyelnünk kell pár szabályra, ha egy a légkondi­cionált helyiségbe lépünk. Tilos közvetlenül a hideg levegőáram útjába ülni, mert garantált a megfázás és a szemünk is begyulladhat. A szervezetünk nincs hozzászokva a nagy hőmérséklet-ingadozásokhoz, így maximum 5 fok különbséget javasolnak a szakértők a benti és kinti hőmérséklet között. Ez az autóvezetésnél is gondot okozhat, a hirtelen hidegtől figyelmetlenebbé válunk és balesetet okozhatunk.


Mikor jár a védőital?

A munkavédelmi törvény (33. paragrafus 1. bekezdése) a különböző típusú munkák végzésre az alábbi hőmérsékleteket írja elő:

Szellemi munka 21-24 fok

Könnyű fizikai munka 19-21 fok

Közepesen nehéz fizikai munka 17-19 fok

Nehéz fizikai munka 15-17 fok

Amennyiben akár zárt, akár szabad térben végzett munka esetében a munkahely hőmérséklete meghaladja a táblázatban megjelölt hőfokot, 14-16 fokos védőitalt kell biztosítani a dolgozóknak.

vissza